niedziela, 8 grudnia 2013

Polsko-rosyjskie wpadki językowe

Komu z Nas nie zdarzyła się jakaś wpadka językowa, kiedy to przekręcając jedną literkę lub używając podobnego słowa, powiedzieliśmy zupełnie co innego niż planowaliśmy. Taka wpadka zdarzyła się również i mi...i przyznam, że było to nawet śmieszne. Szukając sklepu spożywczego zapytałem o kryptę cmentarną.

Podczas mojego wrześniowego pobytu w Moskwie, wyszedłem z hotelu do sklepu spożywczego. Moskwa ma jeden bardzo duży minus - znalezienie sklepu spożywczego graniczy z cudem. Jeśli już gdzieś jest to bardzo dobrze ukryty. W Polsce przysłowiowe "Żabki" mamy na każdym kroku, a tak...ze świeca szukać.

Wyobraźcie sobie, że idę sobie idę dumnie chodnikiem. Z naprzeciwka nadchodzi kobieta. Zatrzymuję się i pytam: где находится склеп? Kobieta spojrzała na mnie i z uśmiechem odpowiedziała: ты из польши? Od razu zrozumiałem jaki błąd popełniłem. Otóż odpowiednik naszego "sklepu" po rosyjsku to магазин. Natomiast "склеп" to nic innego jak "krypta" na cmentarzu.

Jest wiele takich "smaczków językowych", które mogą doprowadzić do wielu zabawnych sytuacji. Oto kilka przykładów znalezionych na szybko, które po rosyjsku, mimo że brzmią podobnie znaczą zupełnie co innego niż w języku polskim.

ps. jeśli znacie jeszcze inne tego typu słówka dopisujcie w komentarzach - wspólnie stworzymy słownik haczyków językowych: 

диван (wym. diwan) - kanapa
ковёр (wym. kawior) - dywan

склеп (wym. sklep) - grobowiec
магазин (wym. magazin) - sklep

Дыня (wym. dynia) - melon
Тыква (wym. tykwa) - dynia

Пушка (wym. puszka) - armata
банка (wym. banka) - puszka
 
запомнить (wym. zampomnit) - zapamiętać
жаден (wym. żaden) - chciwy, zachłanny
жалоба (wym. żałoba) - skarga, zażalenie
пацан (wym. pacan) - chłopak
сутки (wym. sutki) - doba
стул (wym. ctul) - krzesło
дядя (wym. djadja) - wujek
сливки (wym. sliwki) - śmietana
люстрa (wym. ljustra) - żyrandol
кровать (wym. krawat) - łóżko
здание (wym. zdanie) - budynek
глаз (wym. glaz) - oko

i moje ulubione:):):)
персики (wym. piersiki) - brzoskwinie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz